5 kluczowych błędów w branży MLM

Skoro zdecydowałeś się przeczytać ten tekst, zapewne działasz w branży MLM. Decyzja o tym, by budować biznes w oparciu o marketing sieciowy, jest doskonała, jednak jako trener, który często spotyka się na sali szkoleniowej z liderami MLM, wiem, że stawianie pierwszych kroków w tym systemie zarabiania pieniędzy nie jest łatwe.

Wiele osób decydujących się działać w MLM, po kilku czy kilkunastu miesiąca zniechęca się do tej formy pracy z uwagi na brak efektów. Jednak to nie sam system zarabiania pieniędzy jest nieskuteczny. 80% z osób działających w marketingu sieciowym nie zna jego specyfiki – popełniają oni te same błędy. Ten tekst powstał, by pokazać Ci, jakich pomyłek uniknąć. Napisała go doradczyni rozwoju osobistego, z którą mam przyjemność współpracować. Podzieli się ona z Tobą 5 kluczowymi błędami, które najczęściej popełniają ludzie działający w branży MLM, ponieważ uważam, że jest to niesamowicie ważne, by być ich świadomym i więcej ich nie powielać.

1. Nastawienie na szybki zarobek, zbyt szybka rezygnacja

Network Marketing to biznes. Zarabianie pieniędzy w tej branży, jak w każdym innym biznesie, wymaga czasu. Aby zarabiać w nim duże pieniądze – trzeba go poznać, nauczyć się go. Wymaga to także nabycia kluczowych kompetencji: komunikacji, sprzedaży, zarządzania zespołem, zarządzania sobą w czasie. Wymaga również zbudowania marki osobistej i nierzadko wzrostu pewności siebie. Budowa biznesu to proces długofalowy. Wg Roberta Kiosakiego – autora książki Kwadrant przepływu pieniędzy – średnia długość budowy biznesu w branży MLM zajmuje od 3 do 5 lat zaangażowania. Większość ludzi podchodzi do tego biznesu jak do branży, gdzie można szybko zarobić. Dlatego w głównej mierze skupiają się na sprzedaży produktów – bo w taki sposób można zarobić już w pierwszych miesiącach działania. Budowa biznesu w tej branży polega jednak na budowie sieci konsumentów, którzy będą używali produktów i budowali zespół. Prowadzenie zespołu jest kompetencją, którą należy opanować w trakcie działania, a to zajmuje czas. Dlaczego? Dlatego, że nie chodzi w tej branży o to, aby tylko wprowadzić nowe osoby do swojej struktury, ale aby nauczyć je, jak działać, by wiedziały, jak ten biznes budować. Niestety często zostawia się nowe osoby samym sobie, a to sprawia, że nie mając wiedzy, jak ten biznes budować – osoby te popełniają mnóstwo błędów na początku i rezygnują z działania. Dlatego nie nastawiaj się na zarabianie wielkich pieniędzy już w pierwszym miesiącu, niech budowa zespołu stanie się Twoim celem długofalowym. Ucz się, jak go budować, i poświęcaj czas na rozwój siebie, bo tylko wtedy zbudujesz stabilny biznes w tej branży.

2. Nieplanowanie czasu na biznes

Jednym z błędów, jaki popełniają ludzie w tej branży, jest nieplanowanie czasu na biznes i zajmowanie się tym „z doskoku”. Często biznes ten jest na początku zajęciem dodatkowym, który łączony jest z inną formą zarabiania pieniędzy, np. z pracą na etacie, na którą poświęcamy 8-10h dziennie. Uważa się, że można to robić, kiedy się chce. Rzeczywiście tak jest, ale mamy przez to tendencję do odkładania działania na później i nietraktowania ich priorytetowo. W końcu zawsze jest coś ważniejszego, a skoro nie mam nad sobą szefa, bo sam nim jestem, to praca może poczekać. Jeśli chcesz czerpać zyski z tej branży, traktuj tę branżę poważnie! Zaplanuj sobie czas na działanie, trzymaj się zaplanowanych godzin tak, jakbyś w tym czasie musiał się stawić w pracy. Usłyszałam kiedyś, że biznes ten da się zrobić, poświęcając mu 7-15 h tygodniowo. Wielu krytyków powie, że to nieprawda. Uważam, że czas ten na początek jest wystarczający. Jednak powinieneś w tym czasie wykonywać działania z wysoką stawką godzinową, tj. działania, które kończą się sprzedażą. Sprzedaż to najważniejsza umiejętność w biznesie – i nie chodzi tu zawsze o sprzedaż produktów, ale w głównej mierze o sprzedaż informacji o biznesie i o wprowadzenie nowych osób do swojej sieci. Inne działania są działaniami z niską stawką godzinową. Dużą grupę ludzi przyciąga do tego biznesu dochód pasywny – pamiętaj, że aby zarabiać pasywnie, musisz na początku aktywnie pracować.

3. Wstrzymywanie się z rekrutacją

„Jeszcze nie potrafię”… „Za mało wiem”… „Dopiero zacząłem”… To świetnie wymówki, żeby nie zacząć wprowadzać nowych osób do swojej sieci. Nowe osoby w marketingu sieciowym często boją się wykonać ten pierwszy krok. Boją się zaprosić do współpracy tę pierwszą osobę, bo „czekają na właściwy moment”, czekają, aby zdobyć więcej wiedzy.

Powiem Ci coś – właściwy moment nigdy nie nadejdzie, jeśli będziesz na niego biernie czekać. Każdego dnia możesz wznieść swój biznes na wyższy poziom. Tylko przez aktywne działanie nauczysz się, jak rekrutować. Na początkowym etapie, prawdopodobnie służy Ci pomocą Twój lider, który podpowie co zrobić. Prawdopodobnie masz w swojej firmie system działania i jeśli się go nauczysz, będziesz skutecznie rekrutował. Dlatego nie zwlekaj z najważniejszą czynnością w tym biznesie. Przełam się i zrób to teraz! Im szybciej zaczniesz budować strukturę, tym szybciej zobaczysz efekty. A nic tak nie motywuje, jak pierwsza osoba w strukturze i pierwsze zarobione pieniądze.

4. Budowanie marki osobistej firmy, z którą współpracują, zamiast swojej

Marka osobista jest wyznacznikiem sukcesu w tej branży, tym bardziej, że obecnie można ten biznes robić całkowicie online. To, jak będą Cię postrzegać ludzie, do których odezwiesz się z propozycją współpracy, będzie kluczowe, abyś mógł osiągnąć w tej branży sukces. Marka wzmocni Twój autorytet w oczach innych i pozwoli przyciągnąć do Twojego biznesu ludzi z całego świata. Jeśli masz źle zbudowany wizerunek siebie w social mediach, ludzie nie będą chcieli z Tobą współpracować. Niestety często błędem jest to, że zamiast budować swoją markę, jako autorytetu w tej branży, nasze profile zarzucone są informacjami o produktach oraz o firmie, z którą współpracujemy. Pamiętaj, że niewielka część ludzi będzie w pierwszej kolejności zainteresowana produktem. Biznes MLM to biznes relacji – ludzie przyłączą się do Ciebie z powodu Ciebie oraz tego, jakim jesteś człowiekiem, jakie wartości sobą reprezentujesz. Jeśli wrzucasz na swój profil same produkty, ludzie odbierają to jako ciągłą sprzedaż, a oni nie lubią sprzedaży. Dlatego pracuj nad swoim profilem, pracuj nad swoją marką osobistą. Zastanów się, jak chcesz, aby ludzie Cię postrzegali, i zbuduj świadomy obraz siebie. Pokaż innym, jakim Ty jesteś człowiekiem, i pamiętaj, że budując swoją markę, nawet jeśli zdecydujesz się zmienić kierunek działania czy firmę, z którą współpracujesz, Twoja marka zostanie i nie będziesz musiał jej budować na nowo.

5. Spamowanie w internecie

Internet zarzucany jest informacjami o najlepszych na świecie produktach, które można kupić w branży MLM. Często początkujący dystrybutorzy, którzy nie mają pojęcia o sprzedaży ani o budowaniu biznesu w tej branży, zarzucają swoją tablicę w social mediach oraz wysyłają wiadomości prywatne do swoich znajomych z informacją o cudownym produkcie, cudownym biznesie, wielkich zarobkach i luksusowych autach, które można odebrać współpracując z tymi firmami. Każda osoba, która działa w MLM, wie, że to wszystko prawda, ale jeśli w nieodpowiedni sposób przekażemy tę informację naszym znajomym, uznają to za bajki i przestaną się do nas odzywać albo nas wyśmieją. Musisz zdać sobie sprawę, że przekazanie informacji o biznesie, który nie jest rozumiany w odpowiedni sposób, jest kompetencją, której trzeba się w tym biznesie nauczyć. Są 4 typy osobowości i nie do każdej osoby trafimy, mówiąc w ten sam sposób, nie na każdą osobę zadziała tak samo skonstruowany komunikat. Dlatego naucz się komunikacji, odpierania obiekcji, zadawania pytań. Często próbujemy udowodnić coś innym, przekonać ich do swoich racji, zamiast nauczyć się sztuki zadawania pytań. Spamując w internecie, nie osiągniemy w tej branży sukcesu, dlatego przestań to robić, buduj swoją markę w odpowiedni sposób, abyś to Ty stał się interesujący dla osób, które Cię obserwują, a nie żebyś musiał interesować i przekonywać ich do swojego produktu.

Czy popełniałeś któryś z powyższych błędów, działając w MLM? Jakie znalazłeś rozwiązanie?

Mam nadzieję, że mój wpis pomoże Ci osiągać sukcesy w tej branży i pomoże nie popełniać więcej takich błędów. Mam również nadzieję, że mój wpis i podzielenie się tymi informacjami wniesie wartość w życie osób działających w tej branży.

Aldona Danielska
Doradca Rozwoju Osobistego, Lider branży MLM